Exerciţiile fizice ne ajută să învăţăm mai uşor
Oamenii de ştiinţă au studiat în ultimii ani efectele mişcării fizice asupra capacităţii noastre de învăţare. Un studiu realizat anul trecut la Universitatea din Illinois a demonstrat în mod clar că exerciţiile regulate cresc capacitatea de memorare şi învăţare a copiilor, dar şi a vârstnicilor.
Cu toate astea, până acum nu se ştia când este cel mai bine să faci sport pentru a învăţa mai repede şi mai uşor şi care este intensitatea de preferat. Ei bine, două studii recente, menţionate de site-ul NYTimes.com, vin să clarifice aceste aspecte importante.
Concluzia comună a celor două cercetări a fost aceea că momentul în care practici antrenamentul fizic, dar şi intensitatea acestuia îţi influenţează într-un sens sau altul abilitatea de a memora.
Primul studiu, publicat în PloS One, a avut ca subiecţi 81 de femei tinere, sănătoase, vorbitoare native de limba germană. Acestea au fost împărţite în trei grupe.
Femeile din prima grupă au ascultat timp de 30 de minute o listă de cuvinte pereche, un substantiv în germană şi corespondentul lui din poloneză, după ce se odihniseră o jumătate de oră.
A doua grupă a făcut întâi sport, pedalând la bicicletă la o intensitate uşoară, după care a ascultat acele cuvinte, iar persoanele din ultima grupa s-au antrenat la bicicleta eliptică, la intensitate redusă, timp în care ascultau aceleaşi informaţii la căşti.
La două zile de la experiment, femeile au fost testate. Toate şi-au amintit anumite cuvinte, însă cele mai bune rezultate le-au avut femeile care memoraseră informaţiile noi în timp ce pedalaseră la bicicletă, într-un ritm uşor. Pe locul doi s-au clasat cele care ascultaseră cuvintele după ce făcuseră sport, în vreme ce rezultatele cel mai puţin satisfăcătoare le-au avut femeile care fuseseră sedentare înainte de mica lecţie de poloneză.
Al doilea studiu cu aceeaşi temă a fost prezentat în mai 2013, la întâlnirea anuală a Colegiului American de Medicină Sportivă din Indianapolis.
În cadrul acestuia, 11 studente au citit un capitol destul de amplu, în două ocazii diferite: în timp ce se odhneau şi, într-o altă zi, în timp ce pedalau intens la bicicleta eliptică, timp de 30 de minute.
După fiecare sesiune, studentele erau testate din acele informaţii, rezultatele după prima zi arătând că exerciţiile viguroase nu ajută procesul de memorare.
Cu toate astea, după prima zi au început să existe unele diferenţe.
Datele celor două studii arată că exerciţiile ne ajută să învăţăm mai uşor. În plus, este important de ştiut că, pe baza acestor cercetători, se crede că învăţăm mult mai eficient în timp ce practicăm exerciţii uşoare sau moderate, antrenamentul intens având, însă, efectul invers.
un articol de Marina Râşnoveanu