Sportul, primăvara: cum să te fereşti de alergiile sezoniere

Sportul, primăvara: cum să te fereşti de alergiile sezoniere

Primăvara începe în mod oficial sezonul sporturilor în aer liber. Nu ne mai tentează bicicleta staţionară sau banda de alergat de la sală, aşa că alegem pista de atletism sau aparatele fitness din parcuri. Mişcarea fizică în aer liber este mult mai sănătoasă şi relaxantă, însă poate ascunde unele pericole. Cu alte cuvinte, acum se dă startul alergiilor de primăvară. Bineînţeles, simptomele aferente pot fi mult mai supărătoare dacă alergăm sau facem efort fizic într-un mediu cu aşa numiţii alergeni declanşatori. Tocmai de aceea, ar fi bine să ne luăm unele măsuri de precauţie pentru a face sport în aer liber fără a fi deranjaţi de ochii înroşiţi şi înlăcrimaţi, congestia nazală sau gâtul inflamat.

Iată mai jos câteva recomandări cu ajutorul cărora vei minimaliza efectele alergiilor de primăvară:

1.    Nu îţi neglija tratamentul contra alergiilor sezoniere!
Alergiile reprezintă o reacţie a organismului faţă de anumite substanţe numite alergene. Expunerea la aceste substanţe declanşează simptome precum strănut, congestie nazală, gât inflamat, tuse, ochi iritaţi şi înlăcrimaţi, wheezing, somnolenţă, reacţii cutanate sau chiar crize severe de astm. În cazul alergiilor de primăvară, principalii alergeni sunt polenul şi praful. Cei care suferă şi de astm alergic sau bronşic pot înregistra în această perioadă o înrăutăţire a stării de sănătate. Tocmai de aceea, este necesar să urmezi tratamentul recomandat contra alergiilor sezoniere, chiar dacă, aparent, te simţi foarte bine. Ia-ţi medicamentele înainte de apariţia simptomelor, ca tratament preventiv şi, în cazul în care suferi şi de astm, administrează-ţi sprayul sau pudră inhalatorie cu 15-20 de minute înainte de a face exerciţiile fizice în aer liber.
Odată cu declanşarea alergiei, este bine să îţi urmezi în continuare tratamentul prescris de medic şi să îl completezi cu sprayuri nazale, decongestionante sau alte medicamente histaminice. Nu uita să îţi administrezi acest întreg tratament chiar şi în zilele în care nu faci sport în spaţii deschise!

2.    Evită să faci sport dimineaţa, devreme, atunci când nivelul de polen este cel mai ridicat!
Amână vizita în parc pentru amiază şi asigură-te că nu alergi într-un loc plin de copaci sau alte plante. De asemenea, ţine minte că zilele “cele mai periculoase” din punctul de vedere al manifestărilor alergice sunt cele călduroase, cu aer uscat şi vânt.

3.    Evită locurile cu copaci precum frasinul, plopul, fagul, stejarul, pinul sau plopul!
Aceştia sunt câţiva dintre cei mai alergeni copaci pe care îi poţi regăsi în parcuri. Dacă obişnuieşti să alergi sau să faci sport într-un anume loc, învaţă să “citeşti” limbajul pomilor, astfel încât să recunoşti momentele zilei în care aerul ţi se pare cel mai încărcat sau sufocant.

4.    Schimbă alergatul cu înotul, dacă simptomele nu cedează!
Aerul uscat şi toţi acei alergeni îţi pot înrăutăţi starea într-atât încât ai putea opta pentru un timp la varianta de rezervă: înotul. Acest sport este recomandat atât celor cu alergii sezoniere, cât şi celor care suferă de astm.

5.    Fă duşuri dese!
Igiena personală trebuie să fie mult mai strictă în această perioadă tocmai pentru a înlătura orice urmă de polen sau praf. Fă duş după ce ai venit de afară, spală-te pe păr mai des şi schimbă-ţi hainele atunci când ai ajuns acasă, pentru a nu permite instalarea alergeniilor şi în mediul interior.

6.    Întăreşte-ţi sistemul imunitar!
Orice afecţiune acţionează mult mai agresiv pe un fond slab, atunci când sistemul imunitar este scăzut. O idee foarte bună ar fi să începi un proces de întărire a sistemului imunitar. Vitamina D, de exemplu, este benefică pentru sistemul digestiv şi respirator. Vitamina A ajută la calmarea mucoaselor iritate, iar Magneziul şi Vitamina B ajută sistemul nervos, fiind cunoscut faptul că stresul agravează simptomele alergiilor.

un articol de Marina Râşnoveanu

Comentariul tau

codul de validare