Mâncatul intuitiv – o non dietă care te scapă de kilogramele în plus

Mâncatul intuitiv – o non dietă care te scapă de kilogramele în plus

Dietele clasice vin la pachet cu o mulţime de reguli drastice, pe care te chinuieşti din răsputeri să le respecţi în fiecare zi. În plus, aceleaşi planuri alimentare riguroase te fac să te simţi întrucâtva vinovat ori de câte ori îndrăzneşti să visezi la o brioşă cu ciocolată sau să încerci unul dintre alimentele de pe lista interzisă. Ei bine, dacă amâni începerea unei astfel de diete temându-te tocmai de aceste situaţii, află că mâncatul intuitiv sau non dieta alimentară capătă din ce în ce mai multă popularitate.

Ce presupune dieta intuitivă?

Nu se ştiu cu exactitate originile acestei diete ceva mai nonconformiste, însă primele care au vorbit despre mâncatul emoţional şi intuitiv au fost Susie Orbach în 1978 şi Gennen Roth în 1982. Ambele credeau că eşecul celor mai multe diete este o consecinţa a acelor rigori impuse, reguli care nu se pliază pe necesităţile fiecărui organism în parte.

Mâncatul intuitiv presupune crearea unei relaţii între mâncarea pe care o consumi, minte şi corp. Cu alte cuvinte, trebuie să elimini orice sentiment de vină cu privire la mâncarea catalogată drept mai puţin sănătoasă şi să începi să mănânci ce doreşti, atunci când îţi este foame, ascultându-ţi între timp şi propriul organism. Specialiştii cred că deţinem oarecum latent această capacitate intuitivă de a şti care sunt alimentele potrivite nouă, cât şi când putem mânca. Odată ce ajungem să reglăm acest ceas ritmic, scăpăm de câteva kilograme în plus şi ne menţinem la o greutate optimă.

Care sunt principiile mâncatului intuitiv?

Dieta intuitivă are anumite principii menite să te determine să înţelegi că nu există corect şi greşit atunci când vorbim despre alimentaţie, cel puţin nu în maniera abordată de celelalte diete tradiţionale.

1.    Atunci când vei înceta să te concentrezi prea mult pe alimente, vei începe să mănânci mai puţin

Una dintre greşelile celorlalte diete este tocmai faptul că accentuează atât de mult ce nu ai voie să consumi. Lista aceea interminabilă de alimente interzise şi timpul pe care ţi-l petreci categorisind produsele te fac să capitulezi chiar înainte de a începe. În schimb, ideea că poţi mânca orice îţi permite să priveşti acest aspect mult mai relaxat.

2.    Cu timpul, capeţi un fel de inteligenţă a corpului, reuşind să diferenţiezi nevoile fizice de cele emoţionale

De câte ori nu am mâncat doar pentru că eram stresaţi, nervoşi sau supăraţi? Acelea erau momentele în care nevoile corpului nostru nu erau de natură fizică, ci emoţională. Odată ce înveţi să îţi asculţi corpul şi să nu îi mai îngrădeşti nevoile fizice (de exemplu, o anumită carenţă de vitamine, minerale sau grupă de alimente), nu vei mai cădea în capcana nevoilor alimentare de ordin emoţional.

3.    Fă pace cu mâncarea

Sună destul de ciudat, însă toţi aceşti ani în care te-ai obişnuit să împarţi mâncarea în bună şi rea şi-au pus amprenta şi asupra modului în care gândeşti. De ce nu ar fi bine să mănânci dulciuri atât timp cât corpul tău o cere şi o faci cu moderaţie? De ce să nu te atingi de carnea de porc deşi nu ai nicio problemă de sănătate? A face pace cu mâncarea s-ar traduce aici prin a privi fiecare produs fără prejudecăţi , integrându-l în alimentaţia ta.

4.    Mănâncă atunci când îţi este foame

Corpul tău trebuie să se menţină la un echilibru şi în ceea ce priveşte energia, carbohidraţii şi toate substanţele nutritive de care are nevoie. Pentru asta, nu îi provoca un dezechilibru prin mese prea dese şi nefolositoare sau, dimpotrivă, prin amânarea mesei până când nu mai poţi îndura foamea.

5.    Opreşte-te atunci când eşti s
ătul

Bineînţeles, nu face din asta un deziderat forţat. Acest principiu vine tot pentru a păstra echilibrul propriului corp. Ascultă atât semnalele care îţi transmit că îţi e foame, dar şi pe cele care îţi spun că ar trebui să te opreşti.

6.    Acceptă-ţi zestrea genetică şi într-ale alimentaţiei

Cu toţii avem o moştenire genetică pe care ar fi bine să o respectăm pentru că de ea depinde buna funcţionare a organismului nostru. Foarte multe persoane sunt intolerante la gluten sau lactoză, în vreme ce altele prezintă tot felul de alergii alimentare. Ba mai mult, ai putea sesiza că, aparent fără motiv, unele produse te îngraşă imediat, în vreme ce altele îţi priesc mai mult decât celelalte.

7.    Practică şi aşa numitul sport intuitiv

Ca şi dietele tradiţionale, şi antrenamentul clasic ţi s-ar putea părea rigid. Tocmai de aceea, încearcă să îţi schimbi optica şi în acest sens. Uită de antrenamentele riguroase şi planificate. Nu te mai gândi la caloriile pe care le consumi sau la greutatea la care vrei să ajung, ci fă mai multă mişcare fizică doar pentru a te simţi mai bine.

un articol de Marina Rasnoveanu

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

facebook
youtube
instagram