4 sfaturi utile – combate astenia de primăvară!

4 sfaturi utile – combate astenia de primăvară!

De ceva vreme, primăvara şi-a intrat din nou în drepturi, iar vremea frumoasă a luat locul zilelor friguroase de iarnă. Cu toate astea, entuziasmul unora nu a ţinut prea mult, dacă ne gândim la capcanele ascunse pe care primăvara ni le pregăteşte în fiecare an. Somnolenţă, oboseală după cel mai mic efort fizic sau intelectual, iritabilitate, dureri de muşchi, scăderea poftei de mâncare, insomnie, depresie sunt doar câteva dintre stările contradictorii pe care mulţi dintre noi le trăiesc în această perioadă. Şi nu, ele nu sunt simptomele unei afecţiuni serioase, ci a unui mod prin care organismul nostru se adaptează la noul ritm de viaţă.

Astenia de primăvară nu este o boală, ci mai degrabă un proces de tranziţie, un cumul de manifestări fizice şi psihologice. Principalele cauze în declanşarea acestor manifestări sunt fluctuaţiile de temperatură, diminuarea resurselor energetice datorată sedentarismului şi a dietei din timpul iernii, dietă săracă în vitamine şi minerale şi dereglarea ritmului biologic – în timpul anotimpului rece se secretă mai puţină serotonină (hormonul fericirii) şi mai multă melatonină (hormonul somnului).

Într-o mai mare sau mai mică măsură, cu toţii suntem afectaţi de aceste schimbări. Trebuie să ştii, însă, că persoanele sedentare, cu un stil de viaţă haotic şi cele care se confruntă cu afecţiuni precum astm sau diverse alergii, sunt mult mai predispuse la simptomele asteniei de primăvară.

Cu siguranţă nu doreşti să îţi petreci primăvara dormind, strănutând sau afişând un aer apatic, aşa că citeşte câteva dintre cele mai eficiente soluţii împotriva asteniei:

1.    Schimbă-ţi alimentaţia!
Ieşim din anotimpul rece cu anumite carenţe cauzate tocmai de o alimentaţie săracă în nutrienţi. O lipsă de fier, magneziu sau vitamina C determină apariţia asteniei de primăvară sau a unor manifestări mult mai grave. Aşadar, este necesar să ne luăm energia din fructele şi legumele primăverii. Salată verde, spanac, urzici, ştevie, loboda, ceapă verde, ridichile sunt toate importante surse de vitamine, ce îţi redau vitalitatea şi atenuează siptomele asteniei. În plus, bea multă apă în această perioadă şi evită consumul de dulciuri, grăsimi şi alcool.

2.    Învinge astenia prin sport!
Exerciţiile fizice combat atât manifestările fizice, cât şi pe cele psihice ale asteniei. “Tratează-ţi” insomnia, recapătă-ţi vitalitatea şi alungă depresia prin câteva minute de sport pe zi. Nu trebuie să exagerezi, ci doar să fii activ în fiecare zi. Cele mai potrivite activităţi sunt mersul pe jos, înotul, joggingul, mersul pe bicicletă, mici activităţi ce îţi vor regla cel mai bine metabolismului, înlăturând complet astenia de primăvară.

3.    Tratează-ţi insomnia!
Lipsa somnului atrage după sine alte probleme, cum ar fi nervozitate, incapacitate de concentrare, indigestie, ameţeală etc. În general, simţim nevoia să dormim dimineaţa devreme şi după-amiaza. Un remediu împotriva insomniei ar fi sportul. Cercetătorii au descoperit, însă, o soluţie ceva mai inedită. Se pare că, dacă aţipim 20-30 de minute în jurul orei 14.00, bioritmul organismului nostru se reglează de la sine. Pe de altă parte, nu ar trebui să bem cafea sau să aţipim după ora 16.00, pentru că asta ne va perturba somnul de noapte.

4.    Apelează şi la suplimente alimentare
Vitamina A, E, C, Fier, Magneziu, Potasiu şi Complexul de Vitamina B, pe toate ar trebui să le asimilăm la început de primăvară din alimentaţie. Din păcate, acest lucru nu este posibil, aşa că este necesar să apelăm, cel puţin pentru o perioadă, la suplimentele alimentare. Mai poţi folosi şi polenul, ginsengul, royal jelly, suplimente ce stimulează activitatea mentală, cresc vitalitatea şi rezistenţa organismului nostru.

un articol de Marina Râşnoveanu

1 Comment

  • Sorina Posted July 20, 2012 2:10 pm

    Cel mai rau e cand de la astenie treci la depresie…atunci din pacate toate sfaturile astea nu mai functioneaza. Eu a trebuit sa merg la psihiatru ca sa-mi rezolv problema…ma bucur ca am facut asta la timp. Daca aveti depresie, nu stati pentru ca nu o sa gasiti asa rezolvarea,mergeti la unn medic specialist, un psihiatru, informati-va,cititi pe site-uri speciale, faceti miscare!!!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

facebook
youtube
instagram