Sportul in aer liber: reguli pentru anotimpul rece

Sportul in aer liber: reguli pentru anotimpul rece

Se spune că exerciţiile fizice practicate în aer liber sunt de preferat în locul celor de la sală. Ce ne facem, însă, atunci când vremea rece ne îngreunează antrenamentul? E adevărat că temperatura sau condiţiile meteo ne pot descuraja, însă cu siguranţă nu ar trebui să renunţăm atât de uşor. Soluţia constă în cât de bine ne pregătim pentru sport în aer liber. Dacă vei aplica toate măsurile necesare, vei fi ferit de neplăcerile vremii şi îţi vei dori la fel de mult ca înainte să reiei antrenamentul.

Nu te îmbrăca prea gros, ci optează pentru mai multe haine subţiri

Corpul nostru foloseşte pentru efortul fizic doar 20-30% din căldura totală a organismului. Restul de căldură este degajată sau reţinută în funcţie de condiţii pentru a păstra temperatura constantă la 37 grade Celsius. Aşadar, încălzirea corpului în timp ce facem sport are loc în mod natural. Tocmai de aceea este recomandat să nu te îmbraci foarte gros, ci să optezi pentru mai multe haine subţiri pe care să le poţi da jos sau îmbrăca la loc, după caz.

Alege-ţi cu grijă exerciţiile!

Exerciţiile fizice moderate produc destulă căldură pentru a păstra constantă temperatura corpului nostru fără a fi nevoie de prea multe haine. De aceea, ele sunt cea mai bună variantă în anotimpul rece. La polul opus, nu este recomandat înotul, ca de altfel nici combinarea mai multor tipuri de exerciţii în timpul aceluiaşi antrenament desfăşurat afară, în condiţii meteo nu tocmai prielnice. Trecerea de la un tip de mişcare la altul şi pauzele dintre exerciţii ne fac şi mai vulnerabili în faţa frigului.

Foloseşte ochelari speciali şi creme cu protecţie UV

Pielea şi implicit tenul nostru sunt afectate de temperaturile scăzute. Acest fapt este accentuat atunci când practicăm sport în aer liber. Aşadar, protejează-ţi tenul cu ajutorul unor creme cu protecţie UV, poartă ochelari speciali cu lentile din policarbonat (mai ales dacă practici sporturi de iarnă), aplică-ţi un balsam de buze şi o cremă pentru mâini.

Creşte-ţi rezistenţa la frig prin alimentaţie!

Include în dieta ta proteine, glucide, lipide, magneziu şi calciu (banane, nuci, smochine, ciocolată, cartofi, lapte şi produse lactate, banane), vitamina E, vitamina C, fier (spanac, seminţe de floarea soarelui, migdale, verdeţuri, măsline, sirop de măceşe etc). Acestea îţi vor creşte rezistenta la frig, fiind recunoscute pentru îmbunătăţirea circulaţiei sangvine.

Ai grijă la circulaţia periferică!

În  anotimpul rece, picioarele, mâinile şi capul devin ţinte directe ale frigului. Poartă mănusi, două perechi de şosete dacă este cazul, o căciulă sau o bentiţă pentru a te pune la adăpost de eventuale probleme, cum ar fi, de exemplu, degerăturile. De asemenea, atunci când afară este frig, aerul devine foarte uscat, iar noi îl încălzim cu ajutorul bronhiilor, în timpul inspiraţiei. Ei bine, această continuă umidificare ne poate irita căile respiratorii dacă nu purtăm de-asupra nasului şi a gurii o eşarfă sau un fular.

Renunţă la exerciţiile în aer liber dacă…

Dacă este prea frig, vântul bate cu putere sau ninge. De asemenea, ţine minte că unele afecţiuni au contraindicaţie directă practicarea sportului afară, atunci când condiţiile meteo sunt nefavorabile. Persoanele cu boli de inimă şi de plămâni, diabet etc. ar trebui să renunţe la sport în această perioadă.. 

Hidratează-te!

Apa scade riscul apariţiei unor probleme cum ar fi degerăturile sau deshidratarea tocmai pentru că reglează temperatura corpului. Aşadar, bea destulă apă şi nu consuma cafea şi alcool.

Evită degerăturile!

Dacă te dor prea tare muşchii, tremuri, simţi arsuri, ameţeală, nu-ţi mai simţi degetele de la mâini şi de la picioare, înseamnă că ai petrecut prea mult timp afară şi nu ai respectat recomandările de mai sus. De asemenea, o altă cauză a apariţiei degerăturilor ar putea fi o condiţie fizică nu tocmai bună. În acest caz, intră imediat înăuntru, la căldură şi masează uşor zonele afectate, încercând să reduci treptat efectul frigului.
 
un articol de Marina Râşnoveanu

2 Comments

  • oliviu Posted November 14, 2011 2:15 pm

    mai mult decat atat, hidratarea este esentiala, mai ales in conditii atmosferice neprielnice, cum ar fi cele de acum cand este destul de frig… eu mereu imi iau cate un gatorade cu mine la fiecare sesiune de “jogging” si macar stiu ca-mi protejez organismul de orice neplaceri pe care le pot avea din cauza unui consum neadecvat de apa…

  • corneliu belba Posted November 20, 2011 1:11 pm

    Ca bine mai zici,Oliviu!Hidratarea e esntiala!!!Berea e secretu’…ca e cat de cat naturala si chiar protejaza organismul de orice neplaceri,chiar si de nevasta…nu?

Add Comment

Leave a Reply to oliviu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

facebook
youtube
instagram