Biciclişti în fiecare zi

Biciclişti în fiecare zi

Bicicleta se coboară cu greu cu liftul, dimineaţa, cu ochii încă lipiţi de somn şi mintea uşor înceţoşată – o ştie orice corporatist care alege să se deplaseze cu ea către serviciu. Drumul până la birou e de povestit, însă, şi merită ca să poţi compensa cele minim 8 ore petrecute şezând pe scaun – asta ca să nu punem la socoteală admiraţia colegilor  pentru curajul de care dai dovadă.

Să zicem că te-ai hotărât, în sfârşit, să scuturi praful de pe bicicleta din balcon şi s-o foloseşti zi de zi în loc de autobuz / tramvai / metrou / maşină personală.

Ce ai de făcut ca să te asiguri că porneşti cu dreptul?

1. Asigură-te că bicicleta e ok.

Înainte să pleci la drum, e recomandabil să duci bicicleta la un control la specialist. Roţile umflate, şaua şi ghidonul fixate la înălţimea potrivită sunt numai câteva recomandări esenţiale ca să te simţi bine dând la pedale. Pentru siguranţă, e bine să ai montate oglinzi, ochi-de-pisică (far) şi o sonerie care să se audă suficient de tare cât să acopere zgomotul din trafic. Nici nu mai vorbesc de frâne – dacă nu sunt bine reglate, pot face diferenţa dintre viaţă şi moarte…

2. Îmbracă-te comod.

Ca pentru orice activitate ce presupune ceva efort fizic, îmbracă-te comod. Nu uita că până la urmă capătul drumului e la birou – aşa că, eventual, ia-ţi haine de schimb. Pe lângă haine, neapărat poartă cască – poate nu ţi se pare cel mai la modă accesoriu, dar te poate scuti de foarte multe bătăi de cap (dacă ajungi să vezi asfaltul de prea aproape). Şi, dacă petreci ore târzii la birou, n-ar strica să-ţi iei şi o vestă reflectorizantă asortată la ochiul de pisică, aşa, cât să te poată observa ceilalţi participanţi la trafic mai bine.

Ai pornit la drum? Fii cu ochii în patru!

1. Gândeşte-te pe unde mergi şi fii atent la drum!

Cel mai bine e să îţi planifici traseul de acasă: dacă zona în care te deplasezi are piste pentru biciclete, foloseşte-le (însă fii foarte atent, adesea sunt populate cu obstacole). Pe pista pentru biciclete, respect semaforul pentru biciclete sau, în lipsa acestuia, pe cel pentru pietoni. Atunci când nu există bandă specială, foloseşte-o pe cea pentru maşini, prima de lângă trotuar, şi stai cât mai aproape de trotuar, fără să te înghesui între maşini.
Chiar dacă e tentant, e recomandabil să nu încerci să depăşeşti maşini înghesuindu-te în spaţiul dintre ele şi bordură – nu de alta, dar, dacă şoferul nu te-a văzut, nu ştii când porneşte şi te agaţă. La semafor, dacă eşti pe şosea, urmăreşte-l pe cel pentru maşini – nu face pe viteazul încercând să te strecori pe roşu. Iar în intersecţii, dacă vrei să mergi înainte şi eşti pe banda de obligatoriu la dreapta… cel mai bine îI faci un semn şoferului din spatele tău, ca să nu cumva să te ia pe capotă (legislaţia e cam abiguă asupra acestei situaţii).

2. Pe bicicletă, poţi să stai la trecerea de pietoni mult şi bine…

… aşteptând să oprească maşinile pentru tine. Dă-te jos de pe bicicletă dacă vrei să poţi trece – câtă vreme eşti călare, ai statut de participant la traficul rutier şi nu de pieton.

3. Dacă vrei să virezi, semnalizează!

La stânga sau la dreapta, bicicleta nu e dotată cu semnalizare. Dar tu eşti – atunci când vrei să schimbi direcţia de mers, ridică braţul corespunzător şi fă un semn celorlalţi participanţi la trafic. Asigură-te înainte să virezi, uitându-te în oglizi sau peste umăr. Ca să parafrazăm o vorbă englezească, mai bine să fii în siguranţă decât să-ţi pară rău!

4. Ai grijă unde parchezi.

Şi mai ales cum. Dacă ai noroc să găseşti un rastel de biciclete păzit, poţi fi sigur că bicicleta o să te aştepte la ieşire. Dacă nu… lanţurile de siguranţă bune nu sunt ieftine, dar merită. Gândeşte-te că e mai bine investeşti ceva mai mult decât 50 RON decât să fii nevoit să-ţi cumperi altă bicicletă. Documentează-te puţin înainte – sunt disponibile acum pe piaţă tot felul de sisteme de prindere, ca să fii sigur că mai găseşti toată bicicleta când vrei să porneşti spre casă. Şi, bineînţeles, uită-te bine de ce legi bicicleta – un gard de fier e mult mai sigur decât un copăcel firav.

Cei mai mulţi dintre noi ştiu să meargă pe bicicletă – aşadar, mai aveţi şi alte sfaturi de împărtăşit?

Şi cine ştie, poate ne vedem într-o zi în trafic, pe două roţi!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

facebook
youtube
instagram