Home » Retete sanatoase » Cum să interpretăm culoarea fructelor şi a legumelor?
Cum să interpretăm culoarea fructelor şi a legumelor?

Cum să interpretăm culoarea fructelor şi a legumelor?

Prospeţimea şi valoarea nutriţională a fructelor şi legumelor sunt doi factori importanţi în alegerea acestora. Există, însă, şi aspecte ceva mai neobişnuite care ar putea să ne aducă informaţii preţioase cu privire la beneficiile acelor alimente. Culoarea, de exemplu, este cea care ascunde numeroase proprietăţi pe care ar fi bine să le cunoaştem.

Dacă până acum aranjai “curcubeul din farfurie” doar în funcţie de estetică, citeşte mai jos care este rolul fiecărei culori din alimentaţie pentru a reuşi să ai o dietă completă şi benefică.

Fructe şi legume albe

Conopida, usturoiul, ţelina, ceapa, ciupercile – toate intră în categoria fructelor şi legumelor albe. Acestea conţin antoxantine şi alicină, substanţe care scad tensiunea arterială şi colesterolul rău, având astfel un efect pozitiv asupra sistemului cardiovascular. În plus, quercentina are proprietăţi antiinflamatoare, acţionând benefic şi la nivelul sistemului respirator, iar sulful are efect antitumoral.

Fructe şi legume roşii

Mere, struguri roşii, sfecla roşie, cireşe, căpşuni, pepene roşu, ceapă roşie – pe toate ar trebui să le incluzi în alimentaţia ta, deoarece fructele şi legumele roşii sunt alimente bogate în nutrienţi importanţi. Flavonoidele regăsite în această grupă de alimente luptă împotriva stresului şi a efectelor negative cauzate de fumat sau de razele solare. Studiile în domeniu au arătat că licopeniul, o altă substanţa regăsită în componenţa acestor alimente, poate scădea considerabil riscul de cancer de prostată. Fructele şi legumele roşii conţin şi vitamina C şi A, importante în susţinerea sistemului imunitar, dar şi a vederii.

Fructe şi legume portocalii

Morcovii, cartofii dulci, piersicile, mango, dovleacul sau portocalele sunt bogate în betacaroten şi alţi antioxidanţi care sunt transformaţi de corp în vitamina A, substanţă importantă pentru sănătatea vederii şi a pielii. Beta-criptoxantina ajută la menţinerea sănătăţii sistemului respirator, scade inflamaţia cauzată de artrită şi stimulează sistemul imunitar, ferindu-ne de răceli şi infecţii.

Fructe şi legume verzi

Varză kale, broccoli, spanac, salată, castraveţi, varză, mere verzi, struguri verzi sau kiwi – beneficiile fructelor şi legumelor verzi sunt deja binecunoscute. Clorofila, vitamina K, luteina, zeaxentina, fierul şi potasiul sunt printre cele mai importante substanţe regăsite în componenţa acestora.  Clorofila ajută la detoxifierea organismului, vitamina K este esenţială în coagularea sângelui, prevenind hemoragiile şi susţinând totodată sănătatea oaselor, iar luteina şi zeaxentina previn infarctul şi bolile cardiace.

Fructe şi legume albastre sau mov

Afinele, fructele de pădure, prunele, smochinele sau stafidele trebuie şi ele integrate în alimentaţia noastră zilnică. Dacă nu eşti convins de acest lucru, află că ele conţin antocianină, o substanţă cu proprietăţi antiinflamatoare şi anti cancerigene, scăzând totodată riscul de boli cardiovasculare, obezitate sau diabet. Resveratrolul promovează o bună sănătate a inimii, scade colesterolul rău şi încetineşte procesul de îmbătrânire. Studii recente îl asociază şi cu o incidenţă mai scăzută a cancerului şi a bolii Alzheimer. În plus, fructele şi legumele albastre sau mov ne cresc tonusul general şi sunt foarte eficiente pentru îmbunătăţirea memoriei.

un articol de Marina Râşnoveanu
 

Similar posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *