Home » Cum te misti » Sfatul specialistului » Despre alegerile sănătoase
Despre alegerile sănătoase

Despre alegerile sănătoase

Ce mâncăm?

Zahărul şi dulciurile

Reprezintă un combustibil în stare pură, care tulbură metabolismul şi contribuie la îngrăşare. Nivelul mare de glucoză din sânge este dăunător pentru ţesuturi, chiar şi atunci când asta se întâmplă doar ocazional. După energizarea iniţială, alimentele care conţin zahăr induc o stare de somnolenţă. Atenţie şi la zahărul ascuns în produsele procesate sub diverse forme (sirop de glucoză, sirop de porumb etc.). Dacă vrei "ceva dulce" poţi mânca fructe, mai ales în perioada verii.

Faină albă şi produsele de patiserie
Ridică rapid nivelul de glucoză din sânge şi contribuie la apariţia diabetului de gradul doi. Prin coacere, în coajă (zona caramelizată) se generează substanţe cancerigene (ex. acrilamida). Măresc senzaţia de foame şi duc la umflarea burţii prin continuarea procesului de fermentaţie indus de drojdii. Glutenul este un alergen puternic, având şi efect psihotropic inhibitor. Faină integrală adevărată este doar o soluţie parţială, cea mai bună fiind alegerea de cereale şi pseudocereale cu mai puţin gluten, sau chiar fără gluten: secară, ovăz, mei, hrişcă, quinoa în forme cât mai puţin procesate.

Uleiurile şi grăsimile denaturate
Sunt şi ele o sursă majoră de energie, grăsimea având 9kcalorii pe gram.
Pe lângă acest aport caloric uleiurile vegetale conţin grăsimi sensibile la căldură, lumină, expunere la aer. Deci este mult mai bine să mâncăm grăsimile, cum ar fi nucile şi seminţele crude, neprăjite, direct din sursă. Prăjelile ştim deja că sunt dăunătoare, însă uleiurile încălzite în cuptor sunt la fel de periculoase. Ca excepţie, putem folosi puţin ulei de măsline extravirgin, în salate.
Evitarea acestor pseudo-alimente şi înlocuirea lor cu variantele sănătoase duc rapid la o îmbunătăţire a stării de sănătate, eliminarea kilogramelor în plus, un nivel de energie ridicat. Pe termen lung se previn bolile omului modern şi se asigura o viaţă lungă şi sănătoasă.

De ce avem nevoie de mişcare?

Mişcarea face bine corpului
Omul este făcut să se mişte. Milioane de ani s-a mişcat, căutând hrana, vânând animale, chiar luptându-se cu alţi oameni. Au apărut chiar şi dansuri, jocuri şi sporturi pentru a ne menţine activi atunci când hrana poate fi procurata şi fără muncă fizică. Mişcarea activează mai multe sisteme din organism, de la antioxidanţi la detoxifiere, îmbunătăţind rezistenţa fizică, prevenind bolile omului modern. Mişcarea, prin activarea musculaturii, ne face să arătăm mai bine.

Mişcarea face bine intelectului
Persoanele care fac sport au o capacitate de efort intelectual mai mare, îşi pot menţine starea de concentrare şi atenţie pentru o perioadă mai lungă de timp. Memoria este îmbunătăţită şi soluţiile pentru diverse probleme vin mai uşor. Mecanismele sunt complexe, dar includ reducerea stresului, îmbunătăţirea circulaţiei cerebrale, eliminarea toxinelor.

Mişcarea face bine sufletului
În special atunci când faci sport în aer liber starea de bine apare şi se menţine pentru mai multe ore. Culoarea verde a vegetaţiei şi cea albastră a cerului se adresează direct subconştientului, persoanele care fac sport fiind mai fericite, cu un nivel mai scăzut de stres, anxietate şi depresie. În timp ce faci mişcare ai posibilitatea să meditezi şi să pui problemele în perspectivă, reducându-le impactul negativ asupra emoţiilor.

De ce să facem mişcare în aer liber?

Aerul

În parc, nivelul de oxigen este mai mare decât în alte zone ale oraşului, iar frunzele au un efect de filtrare a poluanţilor atmosferici. Un aer mai curat ne dă o senzaţie de bine şi o capacitate mai mare de efort.
Dimineaţa avem cel mai curat şi răcoros aer, deci în drum spre serviciu poţi face puţină mişcare în parc.

Soarele

Atât prin vitamina D a cărei sinteza o realizează, cât şi prin efectul direct asupra ochilor, nervului optic şi creierului, soarele stimulează procesele vitale şi îţi va da energie. Bineînţeles, expunerea directă la razele sale se face moderat, folosind haine cu mâneci lungi.

Orizontul
În birou linia orizontului este la câteva zeci de centimetri. Mutând privirea pe obiecte aflate la distanţe mari (chiar şi câţiva kilometri) ajuţi la relaxarea ochilor şi chiar a muşchilor faciali (deci mai puţine riduri). Culoarea cerului şi a ierbii ajuta reglarea ritmului circadian şi calitatea somnului.

Distracţia
Există în fiecare oraş grupuri de persoane care, sub îndrumarea unor instructori, ies în mod frecvent şi se antrenează în aer liber. Caută un astfel de grup în oraşul tău şi "join the party".

Cristian Mărgărit,
Consultant în nutriţie şi fitness

Similar posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *